woensdag 16 november 2011

Raet Online - de nieuwe user interface



Raet Online presenteert een nieuw gezicht. Een gezicht met nieuwe mogelijkheden en die zal leiden tot een nieuwe 'user experience'. Die experience kan helaas niet in één keer tot stand komen, daarvoor is de verbouwing te complex. We doen dit jaar wel grote stappen. Op dit blog kun je de stappen volgen en begrijpen waar we uiteindelijk zullen uitkomen.

Aan de veranderingen die je ziet - en in de toekomst zal ervaren - ligt een complexe operatie. Die moet dan ook gefaseerd worden uitgevoerd. Uiteindelijk leidt die operatie niet alleen tot een nieuw gezicht maar ook tot een gemakkelijke bediening van Raet Online. We gaan medewerkers en managers helpen en begeleiden in de uitvoering van hun taken en de realisatie van hun wensen. We gaan de mensen plezier geven tijdens het gebruik van Raet Online. Of ze nu op het werk achter een pc zitten, in de trein of op de bank met op hun schoot een tablet.

Prettig moeten
Je bezoekt Raet Online omdat het móet. Omdat je verlof wil aanvragen, declaraties moet indienen, een opleiding uit moet kiezen, het verslag van de HR Cyclus moet lezen, je loonstrook wilt bekijken, etc. Geen dagelijkse zaken maar incidentele bezoekjes.
De bezoeker van Raet Online moet daarom begeleid worden in de realisatie van zijn doel. Hij moet zijn bezoek als prettig ervaren: 'ik werd doeltreffend geholpen'. Tezamen met het grote voordeel van 'Self Service': ik kreeg snel wat ik wilde. Zie hier het uitgangspunt van de nieuwe user interface van Raet

Achterliggende redenering
Bij een uitgangspunt hoort een redenering: als mensen het prettig vinden om met Raet Online te werken, gebruiken ze het graag. Ze gaan vervolgens optimaal gebruik maken van al hun mogelijkheden en zullen tevreden zijn met hun werkgever die hen optimaal faciliteert.
Behalve tevreden medewerkers krijgt de werkgever nog iets anders terug. Nuttige 'HR'-informatie. Informatie die hij op zijn beurt weer kan inzetten om het HR beleid te realiseren, waardoor medewerkers betere kansen krijgen in zijn organisatie, waardoor ze zich beter gewaardeerd voelen. Een verbetering van de user experience draagt daaraan bij. Als de user experience niet positief is, wordt de keerzijde duidelijk: een spaarzaam gebruikt systeem, werknemers die hun manager vragen over het systeem stellen of hem het werk laten doen, weinig gebruikte extraatjes, gebrekkige invoer van gegevens en daardoor moeizaam te realiseren HR beleid.

De wereld achter de user experience
Om een nieuwe user experience te creëren gebruiken we beeldtaal, kleurtaal, vereenvoudigde eenduidige menustructuren, bewegende programma-onderdelen, behulpzame wizards, lettertypes en multimedia. Over al deze aspecten gaat dit blog.
Lees dit blog om op de hoogte te blijven van de wijzigingen en de overwegingen achter het nieuwe ontwerp, over de vorderingen. Lees het ook om te reageren en bij te dragen aan een beter Raet Online. Je reacties zijn welkom, meer dan welkom - iedere bijdrage helpt ons in het verbeteren van de 'user experience'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.